Jabikspaad dag 5

18 april 2023 - Zwolle, Nederland

Blokzijl - Zwolle 36km

IMG_20230418_162422

Mijn planning voor gisteren was misschien achteraf gezien toch niet helemaal goed. Ik had verder moeten lopen dan Blokzijl. Maar ja, de overnachting was vooraf al geregeld en ik heb het maar zo gelaten. Maar dat treuzelen en rondhangen is niks voor mij. En 27km is, met mijn wandeltempo, eigenlijk te kort voor dagvullend. Ach ja, al doende leert men.

Het ontbijt wat ik geserveerd krijg is buitengewoon. Zeer uitgebreid, en wat ik niet op eet, krijg ik mee voor onderweg.
Rond 9h00 hijs ik de rugzak weer op de schouders en ik zet gelijk het tempo er in.
Er staat voor de verandering wederom een stevige en koude noordoosten wind en het is zwaar bewolkt. Bijzonder onaangenaam, de jas blijft aan.

IMG20230418110826

Via Sint Jansklooster loop ik richting Genemuiden, waar ik ga proberen een stempel te bemachtigen. Hier zit een TouristInfo, hopen dat ze open zijn. Het gaat via onbeschutte dijkjes of knollevelden, waar je je enkels bijna breekt als je niet goed kijkt waar je je voeten neerzet. En ik word gek van die wind, die continue links in mijn nek waait!

IMG20230418112305

Bij Genemuiden moet ik via de pont het Zwarte Water oversteken. Gelukkig ligt hij aan mijn kant en ik loop een beetje extra snel om nog mee te kunnen. Maar vlak voor ik er ben gooit de pontbaas de slagboom dicht en vertrekt. Pfffff..........het lijkt wel opzet want ik ben het enige bewegende wezen in de verste omtrek. Geen twijfel dat hij mij niet heeft zien aankomen. Die kan van mij het heen en weer krijgen!
Eenmaal in Genemuiden zoek ik de TouristInfo. Die is open en de stempel zit er zo in. Dan wordt mij koffie aangeboden. Daar heb ik wel oren naar, maar met dat ik het aangereikt krijg, moet ik een euro betalen. Dat is weliswaar niet duur voor een vers gezet bakkie, dat weet ik ook wel en ik wil er ook geen stennis over maken, maar ergens vind ik dat dit zo niet hoort.

IMG20230418121855

Onderweg naar Hasselt krijg ik zo de pest aan die harde wind, dat ik de jas uit gooi. De hele dag dat geflapper van de capuchon in mijn nek...! Maar zelfs dat nu af en toe de zon er bij komt, wordt het er beslist niet aangenamer door.
Dan komt al snel Hasselt in zicht, het eindpunt van het Jabikspaad (St. Jacobiparochie-Hasselt 142km).

IMG20230418130126

Klokslag 13h00 loop ik het centrum in en ga maar eens op zoek naar dat eindpunt. Dat blijkt in het plaatselijke TouristInfo te zijn. Hier word ik uiterst hartelijk ontvangen met de eindstempel, koffie, een koekje erbij en vers water in mijn fles. Alles gratis! Ook hier vinden ze de actie bij de vorige TI niet heel erg geslaagd.

IMG20230418130233

Tja, en wat nu? Eigenlijk zou ik hier blijven om te overnachten en dan morgen verder naar Zwolle. Maar om nu hier te blijven rondhangen tot de avond, voel ik niks voor. Vooral ook omdat het nog steeds onaangenaam hard waait. Daar komt bij dat ik nog maar 24km heb gelopen, daar kan makkelijk nog wat bij.
Na een blik op de kaart van de omgeving blijkt dat, wanneer ik een deel van de originele route afsnijd, ik in ongeveer 12km in centrum Zwolle kan staan.
De keus is niet moeilijk. De pas er in en op naar Zwolle.

IMG20230418155534

Na 2 uurtjes lopen kom ik via de buitenwijken en een industriegebied aan in het centrum. Dat betekent dus dat ik van het vervolg, het Hanzestedenpad (Kampen, Zwolle, Deventer, Zutphen, Doesburg), gelijk al het eerste deel heb meegepakt. Maar vanwege verplichtingen (vakantie en zo) kom ik daar eerst even niet aan toe. Dat zal wel juni worden, vrees ik.

IMG20230418160124

Ik doe niet meer al te veel aan sightseeing en ga op zoek naar het treinstation. Om 16h15 zit ik al in de Intercity richting Leeuwarden en goed 17h30 levert Arriva mij thuis af. Keurig geregeld!