Jabikspaad dag 4

17 april 2023 - Blokzijl, Nederland

Wolvega - Blokzijl 27km

IMG_20230417_180145

Hulde aan het OV! Binnen 38minuten van huis naar Wolvega. Ik kan daar, voor dat geld en binnen die tijd, onmogelijk met de auto naar toe rijden.

IMG20230417093241

De dag begint een beetje mistig, wat langzaam over gaat naar zwaar bewolkt. Het zonnetje doet maar sporadisch een, overigens vruchteloze, poging tot doorbreken, het zwakke noord oosten windje blijft daarom fris in de nek waaien.

IMG20230417094500

Eerst even de juiste route vinden en dan op naar Sonnega.
Al snel gaat de jas uit, in de hoop dat de zon terrein gaat winnen. Maar het houdt niet over.

IMG20230417112428

IMG20230417112805

Na ongeveer 10km zit er een pontje in de route. Eentje die je zelf, met de hand, moet bedienen. Natuurlijk ligt hij precies aan de overkant. Dus eerst dat ding met de zwengel ophalen en vervolgens mijzelf naar de overkant draaien. Een work-out op zich! Ik heb het zweet op de kop en de jas hoeft niet meer aan.
Rond het middaguur wandel ik Oldemarkt binnen. Hier moeten minstens 2 stempelposten zijn. De verwachtingen zijn, na de vorige ervaringen, niet hoog gespannen. En precies wat ik al dacht, beide gesloten of afwezig. Oke, dan later maar kijken.

IMG20230417135013

Dan duik ik de Weerribben in. Plotseling, natuurlijk onverwacht, zie ik op het warme asfalt van het fietspad een slang van plm. 40cm liggen. Maar als ik mijn camera gereed heb, is de adder(?) verdwenen.
Via een tiental bruggetjes in Kalenberg kom ik bij een stempelpost, waar het wel goed voor elkaar is. Een bankje met een zelfbediening kistje en om de hoek een watertappunt. Even een rustpuntje en nog een geanimeerd gesprek met de bewoner. Daar wordt een wandelaar blij van! 😄

IMG20230417135921

Ik neem al de hele dag overal waar ik kan uitgebreid de tijd voor een pauze of een praatje. Ik moet rustig aan doen, anders ben ik veel te vroeg in Blokzijl. Hier heb ik een overnachtingsplek geregeld, maar ik kan er pas na 17h00 terecht.

IMG20230417152225

Maar hoe langzaam ik ook loop en hoeveel ik ook treuzel, om kwart over 4 loop ik Blokzijl al binnen.

IMG20230417160101

Ik zoek een bankje met uitzicht op de oude haven, uit de wind en in de zon, en daar blijf ik nog heerlijk 3 kwartier zitten.

IMG20230417162303

Dan naar het overnachtingsadres om in te checken en mijn rugzak achter te laten. Nadat ik de huisregels van een uiterst vriendelijke dame ter harte genomen heb, wandel ik rugzakloos terug naar het centrum. Ik eet een eenvoudige, doch voortreffelijke maaltijd in de plaatselijke cafetaria. Rond een uur of acht maar eens terug en niet al te laat mijn logeerbedje opzoeken.