Jabikspaad dag 2

21 maart 2023 - Akkrum, Nederland

Winsum-Akkrum 27km

IMG_20230402_165358

Het ziet er vandaag totaal anders uit. Zwaar bewolkt, een stevige noordwestenwind en gedurig regen 🌧️.

Meteen vanaf de start in Winsum regent het pijpenstelen. Al na 2km is mijn broek zeiknat. Stiekem prijs ik de Decathlon, waar ik mijn regen- en winddichte jas aangeschaft heb. Maar het wordt in de loop van de ochtend toch wat beter, al is het nooit helemaal droog.

IMG20230321094737

Bij Leons word ik het weiland in geleid. De Lionserpolder kan ook omzeild worden, maar ik neem niet graag de makkelijkste weg. Bovendien is dit korter.
Eerst is er nog iets van een pad, maar al snel is het slechts zeiknat weiland, modderplassen en drek! Ik moet nog oppassen dat ik niet de sloot in kukel bij het passeren van de diverse dichte hekken! En dat ongeveer 6km, met heel summiere bewegwijzering. Ik ben eigenlijk best wel blij wanneer ik het asfalt weer opstap.

IMG20230321101833

In een kletsnat Jorwert bezoek ik eerst de niet te missen Redbadtsjerke om een stempeltje te scoren. Toevallig is de koster (of beheerder) net buiten de kerk met een klusje bezig en hij vraagt of ik kom schuilen. Ja, dat zou wel heel goed uitkomen! Even opdrogen en mijn broodje eten. Ik mag het mijzelf makkelijk maken en ondertussen gaat hij naar boven in de toren om de klok op te winden. Of ik mee wil om te zien hoe dat gaat? Natuurlijk! Na drie steile trappen omhoog staan we bij het uurwerk uit iets van 1700. De kerk zelf is uit de 12de eeuw. Daarna gaat hij naar huis en laat mij in goed vertrouwen achter. Of ik bij het weggaan de deur goed achter mij dicht wil trekken. Uiteraard. Ik blijf nog even en kijk mijn ogen uit.

IMG20230321103242IMG20230321103309

Nog even het toilet gebruiken en dan weer op pad. Wanneer ik naar buiten stap is het warempel droog! Op naar Jirnsum. Hier probeer ik nog een stempel te bemachtigen, maar er blijkt niemand thuis. Dan door naar Akkrum, daar kan ik ook wel een stempel krijgen, dacht ik. Maar het hotel, welke die service aanbiedt, is nog gesloten, gaat om 16h00 open. En ik sta er om 14h30. Dus dat wordt hem ook niet. Ach ja, dat hoeft ook niet beslist, als ik maar af en toe ergens beet heb vind ik al mooi genoeg.